Navigering
Hem
Sajtöversikt
Fastighetssajter


Diskussion
Ämnen
Senaste dagen
Senaste veckan
Trädöversikt

Dokumentation
Komma igång
Formatering
Felsökning
Discus' skapare

Funktioner
Nya inlägg
Sökfunktion
Kontakt
Min Profil
Administration

 

Click here!

 
Regler vid byte mellan hyres- och bostadsrätt

Diskussionsforum: Bostadsmarknaden: Hyreslagstiftning - juridik: Regler vid byte mellan hyres- och bostadsrätt

Av Sofia Unrecorded Date:

Hur gör jag när jag har ett förstahandskontraktoch vill köpa en bostadsrätt. Finns det någon chans att ha den som inbyte?

Av Eda söndag den 08 december 2002 - 12.08:

Det är inte tillåtet att ta betalt för sin hyresrätt (se §65 i Jordabalken (SFS 1970:994)).

Å andra sidan är det inte förbjudet för den som säljer sin bostadsrätt att göra en "dålig" affär.

Man bör dock beakta att fastighetsägaren till den hyresrätt som ingår i bytet skulle kunna hävda att betalning har erlagts för hyresrätten, t ex om priset för bostadsrätten understiger dess bedömda marknadsvärde. I detta fall skulle man kunna tänka sig att Hyresnämnden förklara bytet ogiltigt, och att bytet därmed inte blir av.

Av Anonymt söndag den 26 december 2004 - 21.31:

Jag bor i ett område där det skall bildas bostadsrätter. Många människor har inte råd eller lust att betala det ockerpriset vilka erbjuds. Nu har de som förhandlat fram priset börjat med en "skrämselpropaganda" där de påstår att de vilka inte köper sina lägenheter kommer att få en hyreshöjning med 1.200 kr efter renovering/stambyte. De som köper sina lägenheter kommer att få 100 kr lägre hyra.
Min undran är om detta är förenligt med lagen.Får man verkligen höja hyror på det viset?


Lägg till ett meddelande


Detta är en offentlig diskussionssida. Om du ej har ett användarkonto, fyll i fältet "Användarnamn". Fältet "Lösenord" ska lämnas tomt. E-postadressen är ej nödvändig.
Användarnamn:  
Lösenord:
E-post:
Posta som "Anonym"