Navigering
Hem
Sajtöversikt
Fastighetssajter


Diskussion
Ämnen
Senaste dagen
Senaste veckan
Trädöversikt

Dokumentation
Komma igång
Formatering
Felsökning
Discus' skapare

Funktioner
Nya inlägg
Sökfunktion
Kontakt
Min Profil
Administration

 

Click here!

 
Bråk om uppsägningstid.

Diskussionsforum: Bostadsmarknaden: Hyreskontraktet - regler och mallar: Bråk om uppsägningstid.

Av gummi tisdag den 18 maj 2004 - 15.32:

Vi hyr sedan ~1 år tillbaka en lägenhet som stått tom 1 år innan, i min flickväns "föräldrars" villa.

Vid inflyttning sa vi att vi troligtvis bara skulle bo där någon månad tills vi hittat ny lägenhet. Vi skrev inget kontrakt och pratade aldrig om någon uppsägningstid.

Vi hittade en ny lägenhet och berättade till våran nuvarande hyresvärd den 30 April att vi skulle flytta. Vi sa att vi skulle flytta den 1 Juni och då lät det inte som några problem.

Vi skrev kontrakt som börjar gälla 1 Juli med den nya hyresvärden. Vi kom överens med den dåvarande hyresgästen att vi skulle få flytta in redan den 16 Maj.

Så idag den 18 Maj har vi börjat flytta men blev bemött av en hyresvärd som säger att vi inte sagt till att vi skulle flytta 18 Maj, utan 1 JUNI. Något irriterad över att de inte har särskillt mycket behov av att veta vad vi gör med vårat liv då vi betalat hyra fram till den 1 Juni och får flytta ut hur många saker vi vill ur våran lägenhet går jag in till min flickvän och berättar om detta.

En stund senare kommer hyresvärden ner och kräver att vi ska betala hyra fram till Juli (alltså ytterligare en hyra) annars hotade han med att han skulle skicka inkasso och kronofogden på oss. Jag sa då att vi aldrig mer kommer att vare sig hälsa på eller prata med dom mer. Det verkade OK bara så länge han fick pengarna (2900kr) av hans "dotter" (min flickvän). Han påstår att eftersom Eskilstuna Kommunfastigheter har 3 månaders uppsägningstid så har vi också det trots att vi aldrig pratat om det eller skrivit något kontrakt.

Tidigare hyresgästerna Fia med barn kunde flytta utan uppsägningstid, utan att säga till, när hyresvärdarna var borta, utan att betala sista hyran. UTAN PROBLEM!


Lägg till ett meddelande


Detta är en offentlig diskussionssida. Om du ej har ett användarkonto, fyll i fältet "Användarnamn". Fältet "Lösenord" ska lämnas tomt. E-postadressen är ej nödvändig.
Användarnamn:  
Lösenord:
E-post:
Posta som "Anonym"