Navigering
Hem
Sajtöversikt
Fastighetssajter


Diskussion
Ämnen
Senaste dagen
Senaste veckan
Trädöversikt

Dokumentation
Komma igång
Formatering
Felsökning
Discus' skapare

Funktioner
Nya inlägg
Sökfunktion
Kontakt
Min Profil
Administration

 

Click here!

 
Lägenhet i villa

Diskussionsforum: Bostadsmarknaden: Hyreskontraktet - regler och mallar: Lägenhet i villa

Av SamLilja Unrecorded Date:

Jag skulle vilja ha ett svar på en fråga som rör
uppsägningstid av hyreslägenhet. Om jag som hyresgäst vill säga upp min lägenhet, hur lång är då uppsägningstiden ? Min svärmor har fått veta att hennes hyresvärd skall sälja sitt hus och de nya ägarna vill inte ha några hyresgäster. Hon måste då försöka hitta en ny lägenhet och hennes hyresvärd påstår att hon måste bo kvar till minst 1/5 -99. De nya ägarna flyttar in 1/6.
Tacksam för svar till sam.lilja@telia.com

Av Erik Unrecorded Date:

Är det ett andrahandskontrakt det gäller? För mig låter det så. Något säger mig också att det är fråga om uthyrning av ett rum i en villa - är detta korrekt? Slutligen behöver du tala om ifall det finns något skrivet hyresavtal i detta fall, och om så är fallet om det står någonting om hyresavtalets längd och ev uppsägningsregler.


/Erik

Av SamLilja Unrecorded Date:

Det handlar om en lägenhet i en villa. Det finns INTE något skrivet hyreskontrakt och därför inget givet om uppsägning osv. Det kanske skall tilläggas att svärmor flyttade in för 2,5 år sedan och frågade då om hyresvärden tänkte bo kvar en längre tid och fick svaret att minst 5 år, Svärmor ställde frågan för att om hon var tvungen att flytta inom några år skulle hon sett sig om efter en annan lägenhet. Detta handlar mest om att hon måste ha möjligheten att kunna välja bostad och inte vara tvungen att ta första bästa isamband med att hyresvärden flyttar.

Av maggan tisdag den 25 juni 2002 - 07.11:

Behöver en mall på ett hyreskontrakt då min son ska hyra i vår villa.
Maggan

Av perin tisdag den 25 juni 2002 - 14.33:

Skulle vilja veta vad som gäller när man hyr en lägenhet i en villa. Fastighetsägaren vill begränsa hyrestiden pga han ev. vill ta över delar av lägenheten. Om fastighetsägaren begränsar till ett eller två år i taget har jag någon besittningsrätt då eller är det bara att "dra" när han inte förnyar kontraktet på nytt?

Av Anonymt tisdag den 25 juni 2002 - 14.37:

Hyreskontrakt hittar man på en pappershandel.

Av elisabeth fredag den 19 juli 2002 - 12.47:

Har letat hyreskontrakt på Akademibokhandeln för uthyrning av lägenhet i villa. Det visade sig vara svårare än jag trott. Hyreskontrakt: Villa stämde inte, inte heller hyreskontrakt lokal, Hyreskontrakt: Lägenhet i andra hand, var det som låg närmast till hands. Är det det kontraktet jag bör använda?

Av Ann torsdag den 24 oktober 2002 - 11.34:

Jag hyr ut ett hus som jag nu vill sälja, men hyresgästen vägrar att flytta. Han har även hotat med att sluta betala hyra. Hur skall jag gå till väga? Tacksam för svar. Ett hyreskontrakt finns. Med vänlig hälsning Ann

Av mona fredag den 31 januari 2003 - 15.14:

hej
hur ser man det svar som olika personer får?

Av Anonymt onsdag den 16 juli 2003 - 16.27:

För att undvika att hamna i den situationen att ens
hyresgäst vägrar flytta när man säljer huset - måste man
skriva in i kontraktet att besittningsrätten (som
hyresgästen normalt har efter att ha hyrt lägenheten eller
huset i 12 månader) är bortavtalad. Dvs att båda parter är
överens om att gästen inte får hyra ut i andra hand eller
kan hävda sin besittningsrätt i något sammanhang.
Man skriver kontraktet på sex månader och efter dessa sex
månader skriver man ett nytt likadant kontrakt som alltså
gäller på en begränsad tid och inte löpande.
Mäklare brukar vara duktiga på detta.
Monica


Lägg till ett meddelande


Detta är en offentlig diskussionssida. Om du ej har ett användarkonto, fyll i fältet "Användarnamn". Fältet "Lösenord" ska lämnas tomt. E-postadressen är ej nödvändig.
Användarnamn:  
Lösenord:
E-post:
Posta som "Anonym"