Fastighet
Månadens krönika

 

[an error occurred while processing this directive]

 

    Till hemsidan
Varje månad.. Fastighet - Mars 1998 .. tips i Fastighet
kan du läsa Fastighet - Månadens krönika, med kommentarer om bl a fastighetsbranschens närvaro på Internet.

Läs även tidigare krönikor:
Februari -98
Januari -98
December -97
November -97
Oktober -97
September -97
Augusti -97


Om du vill ha adresserna till de sajter som omnämns nedan - skicka ett e-mail till erik.dahl@constellator.se och ange 'Sajtadresser nov 97' som Subject, så skickar vi dessa utan kostnad.

Ett ännu bättre tips är att skicka ett mail, men med texten 'Sajttips' som Subject. I detta fall kommer du varje månad att få sajttips, inte bara rörande näringsliv och företagande, utan om det mesta som gör att du får ut maximalt av Internet.

TEKNISKA GRUNDREGLER

Jag har tidigare nämnt hastigheten som en begränsande faktor. I praktiken är det svårt att bestämma exakt hur mycket av någonting som är rätt. En norm för vissa är dock att en sida inte bör vara mer än 100 kB stor. En enskild bild på en sida bör inte överstiga 20 kB. Min egen erfarenhet säger mig att undvika att göra texten på sidorna större än 30 kB. Lägger man sedan på ett par normalstora bilder och lite linjer/ikoner hamnar man på 60-70 kB. Håller du dig inom den gränsen bör sidan kunna hämtas ner till besökarens webbläsare utan att verka "seg".

Det finns undersökningar som visar hur folk läser webbsidor och vad som får dem att tröttna. Två grundregler är att ha kortare radlängder än jämfört med på papper, och att inte ha för långa sidor. Rader kan enkelt delas upp i spalter eller göras indragna, och en sida vinner många gånger på att delas upp på flera. Låt också sidorna vara "luftiga", vräk inte på med för mycket text.

För bilder gäller i en del fall att dessa mycket väl kan göras mindre utan att man förlorar särskilt mycket. Det finns också ett par sajter där man kan på hjälp med att minska ner storleken på sina bilder utan att kvaliteten minskar mer än marginellt. I en del fall använder man bilder för att kunna visa typsnitt som annars inte är möjliga att visa (i vanliga fall finns bara 3 st tillgänglig - Times, Courier och Arial (Helvetica).

Dessa lösningar bör normalt sett inte användas för annat än för rubriker eller kortare text. Om några år kommer typsnittshanteringen i webbläsarna att vara betydligt bättre än idag, men än så länge får vi nöja oss med dessa tre. Vill man skapa variation får man tyvärr söka sig till andra lösningar i dagsläget.

.

DESIGN - LAYOUT

En sida består vanligtvis av flera sidor. För att besökaren ska känna igen sig bör de olika sidorna vara utformade på ett enhetligt sätt. Vissa saker bör också förekomma på samtliga sidor. Detta kan vara t ex:


  • en tydlig rubrik/titel beträffande vad sidan handlar om
  • länk till hemsidan
  • fotnot med information om vem som gjort sidan
  • ev. även en e-postlänk


Tänk på att det är långt ifrån alla besökare som kommer att hitta sidorna via hem(start)sidan eller någon annan ingångssida som du har räknat med. Ge därför användaren en direkt möjlighet att förstå vart han/hon kommit.

En i vissa fall vanlig lösning är att använda inramade sidor, s k frames, eller snarare framesets. Framesets kan användas för att låta en del av en webbsida ligga kvar även om den andra delen ändras. På så sätt kan man skapa menyer som hela tiden är tillgänglig för besökaren.

Ett vanlig miss är dock att glömma alla besökare inte arbetar med samma skärmupplösning eller har webbläsare som visar frame-sidor olika. Detta kan i vissa fall leda till att viss text hamnar utanför sidan och tvingar besökaren att scrolla sidan för att kunna läsa hela.

Man kan också använda färger för att få sidan snyggare. Färger ska dock i många fall användas med försiktighet. Som vanlig är återhållsamhet en dygd. Det räcker många gånger med att använda 2-3 olika färger. Resten av variationen kan åstadkommas på annat sätt. Om man väljer att utnyttja färger för att skapa sina sidor måste man alltid kontrollera att texten kan läsas med lätthet. Är du det minsta tveksam - välj en tråkigare men fungerande lösning. Du vill ju ändå få ut ditt budskap, eller hur?

I vissa fall kan det finnas anledning att använda tilläggsprogram, s k plug-ins. En av de vanligaste användningsområdena för detta är video-uppspelningar eller bildspel (av tecknade bilder). Notera att besökaren måste ha hämtat hem dessa tilläggsprogram från tillverkarens sajt för att denne skall kunna se det du vill visa. Så det kan finnas anledning att än så länge se lösningar med tilläggsprogram som något av lyx.

.

NÅGRA AVSLUTANDE RÅD

1. Kontrollera att dina länkar fungerar.

Det är inte ovanligt att det sker kontinuerliga förändringar och tillägg av sidorna på en webbsajt. Så fort du ändrar innehållet på en vissa sida eller flyttar det bör du dock kontrollera att länkarna fungerar. Eventuellt har du även länkar till andra sajter (externa länkar). Glöm inte att vid vissa tillfällen även kontrollera dessa.


2. Undvik "fjärrkontroller"

På vissa sajter dyker det ibland upp s k "fjärrkontroller", dvs din webbläsare startas i ytterligare ett fönster. Dessa extrafönster tillför ingenting som du inte kan lösa med traditionella metoder. Numera finns också bättre alternativ för de behov man vill lösa.


3. Informera om vad som är nytt

I många fall kan besökaren vara intresserad av att snabbt få veta vad på sajten som är ändrat sedan föregående besök. Den mesta tiden ser din webbsajt likadan ut, men om du flyttar sidor eller förändrar dem bör du ge besökaren en chans att snabtt hitta det som flyttats. Om besökaren på egen hand tvingas snurra runt på dina sidor i jakt på den "förlorade" informationen är det risk för att denne tröttnar och lämnar din sajt, i vissa fall för gott.


4. Tala om vem du är

En av de saker som förvånar mig mest är att det på vissa sajter är så svårt att snabbt hitta kontaktinformation, dvs adresser, telefonnummer etc. till företaget bakom sajten. Om du inte lägger in din epost-adress på startsidan, skapa då från denna åtminstone en länk med en tydlig beskrivning till den sida där kontaktinformationen finns. Tänk på att andras tid är dyrbar. Vill du inte bli nådd, varför då göra en webbsajt överhuvudtaget?


[Föregående]

Tips:

Skriv gärna ut denna text via Print-funktionen i din webläsare.

 
 
 
 



[Fastighet ! - Indexsidan] [Fastighet ! - Sajtkartan] [Fastighet ! - Föreslå en sajt]

[Fastighet ! - Topp100-listan] [Fastighet ! - Topp10-listan]

[Marknadsför dig!]

 

© Constellator Fastighetsanalys AB 1998.
Ev. frågor eller kommentarer till denna krönika kan lämnas till Constellator på mail-adress
erik.dahl@constellator.se.