Fastighet
Månadens krönika

 

December -98 2(2)   Till hemsidan
Varje månad.. Interaktivitet & multimedia -
nyckeln till morgondagens
webbsajter
.. tips i Fastighet
kan du läsa Fastighet - Månadens krönika, med kommentarer om bl a fastighetsbranschens närvaro på Internet.

Läs även tidigare krönikor


Om du vill ha adresserna till de sajter som omnämns nedan - skicka ett e-mail till erik.dahl@constellator.se och ange 'Sajtadresser - Månadskrönikan' som Subject, så skickar vi dessa utan kostnad.

Ett ännu bättre tips är att skicka ett mail, men med texten 'Sajttips' som Subject. I detta fall kommer du varje månad att få sajttips, inte bara rörande näringsliv och företagande, utan om det mesta som gör att du får ut maximalt av Internet.

FLER MÖJLIGHETER TILL AKTIVA BESÖKARE

Förutom interaktivitet via bra design och tillägg av serverbaserade webbapplikationer finns ytterligare ett par möjligheter för er att kommunicera effektivt med era användare, t ex:

  • nedladdningar/downloads (av dokument och program)
  • tävlingar, vote/rate
  • profilizing (individanpassning)
  • nyhetsbrev

 

Med downloads menas nedladdningar av program och dokument från er webbplats till besökarens egen dator för lagring och ev senare utskrift. För en fastighetsägare kan syftet vara att t ex låta användaren ladda ner ritningar och/eller beskrivningar av en lokal. För ett börsnoterat företag kan det handla om att ladda ner en årsredovsning.

Stora filer, t ex då det är fråga om bilder t ex ritningar och foton, brukar i allmänhet komprimeras innan de läggs upp på sajten för nedladdning. Syftet med detta är att korta ner nedladdningstiden (om den är väldigt lång kanske en nedladdning inte ens är tänkbar). Det bästa är att skapa en s k självuppackande fil, dvs en programfil som själv kan dekomprimera filen.

För de fall självuppackande filer inte går att skapa kan man skapa en särskild komprimerad fil där dekomprimeringen görs av ett separat program. Det finns ett flertal komprimeringsformat på marknaden, men för PC-användaren är zip-filer det dominerande filformatet.

Nedladdning av filer är självklart inte begränsat till datafiler. Även programfiler kan laddas ner, men kanske inte är av så stort intresse för t ex en fastighetsägare. Det kan dock finnas tillfällen när nedladdning av program är direkt nödvändigt för att användaren skall kunna läsa de datafiler som laddats ner från er sajt.

Ett sådant vanligt förekommande fall är s k PDF-filer. PDF-filer skapas med ett program som heter Acrobat som har utvecklats av företaget Adobe. Acrobat finns i två varianter, en för att skapa PDF-filer och en för att läsa dem. Serverdelen som används när filen skapas kostar en slant, medan klientdelen (PDF-läsaren) är gratis. Fördelen med PDF-filer är att dessa dokument har samma utseende på skärmen (t ex i en webbläsare) som de har i utskriven form. Till skillnad mot vad som gäller för vanliga webbsidor så behåller PDF-filer vid utskrift t ex tabeller och bilder som finns inlagda på sidan. De typografiska möjligheterna är också betydligt större.

Om ni vill låta era besökare skriva ut dokument och ritningar som lagts upp på er sajt, utan att de ska behöva ladda ner filer som sedan ska packas upp, överväg att publicera dessa i PDF-format. Glöm då inte heller att lägga in en länk till Adobes webbplats (www.adobe.com/acrotbat/download) så att de som ännu inte har detta tilläggsprogram enkelt kan ladda ner det.

 

TÄVLINGAR OCH OMRÖSTNINGAR

Om ni tycker att ni vill belöna era besökare på något sätt, t ex genom att lotta ut en musmatta för att ta ett enkelt exempel, finns möjigheten att anordna en liten tävling på er sajt. Även om orden tävling, lotteri etc kan ge associationer till att er verksamhet inte är höjden av seriositet, så finns ingen egentlig anledning att avstå denna möjlighet. Många stora sajter använder sig av tävlingar och omröstningar, men självklart måste funktionen ha rätt inramning.

Hur tävlingen utformas exakt är egentligen inte avgörande i sammanhanget. Ett alternativ är att låta besökaren svara på några enkla frågor där svaren utan större problem kan hittas på er sajt. Fördelen med detta är att ni får besökaren att navigera sig runt på er sajt och därigenom dels hittar saker som denna kanske annars inte skulle ha titta på, dels blir bättre bekant mer er sajt och därigenom vid efterföljande lättare kan tas sig runt på den.

En liten variant på ovanstående är att ha någon typ av enkel omröstning på sajten. Det behöver inte vara fråga om någon större insats för vare sig er eller besökaren. Genom att t ex låta besökaren betygsätta olika delar av er sajt (t ex på en skala 1-5) uppnår ni både interaktivitet och får bra feedback från besökarna. Även här finns det fördelar med att ge den som deltar någon typ av belöning/present.

 

PROFILERING

En variant på interaktivitet som vuxit de sista åren är s k profilering. Profilering innebär att besökaren på en sajt mer eller mindre kan konfigurera en sidas innehåll och utformning. Detta är kanske i första hand intressant för lite större sajter, men kan på sikt även vara av intresse för andra. Genom profilering kan t ex en besökare på en finans/aktie-relaterad sajt välja vilken typ av nyheter som ska visas när denne kommer till sajten, eller vilken typ av aktier (t ex bygg- och fastighetsaktier) som ska finnas med i en fördefinierad bevakningslista.

 

NYHETSBREV

En relativt enkel komponent att implementera är att utskick av s k nyhetsbrev. Dessa skickas ut till de som har begärt att t ex få information om när en sajt har uppdaterats med ny information, eller som regelbundet önskar att få branschnyheter automatiskt t ex 1 gång per vecka eller månad.

Om antalet prenumeranter blir många bör nyhetsbreven skickas från en webbserver (eg. en mailserver). Det är inte alltid som denna tjänst tillhandahålls av webbhotell, och gör de det är det inte säkert att tjänsten är gratis. I dessa fall finns det speciella sajter som mot en liten avgift eller mot att de får visa reklam kan sköta utskicken åt er. För den som har egen webbserver är det naturligtvis lite enklare.

För några år sedan talades det mycket om s k push-teknik. Denna teknik syftade till att med automatik skicka uppdaterade webbsidor (t ex sidor med en viss typ av nyheter) till olika personer/prenumeranter. Det hela fungerade på samma sätt som mailbaserade nyhetsbrev, med skillnaden att läsningen/mottagandet gjordes i webbläsaren. Tekniken finns kvar (bl a som s k kanaler i Internet Explorer), men utnyttjas mycket begränsat och då framför allt i s k Intranet (interna Internet-baserade företagsnät).

 

INTERAKTIVITET VIA KLIENTEN (WEBBLÄSAREN)

Hittills har jag i huvudsak pratat om webbserver-baserade lösningar. Interaktivtet kan dock i många fall även skapas direkt genom att utnyttja webbläsarens funktioner för detta. De alternativ som i allmänhet står till buds är följande:

  • javascript (heter JScript i Microsofts version)
  • VB-script (alternativ till javascript. Dessa script som skrivs i Visual Basic fungerar dock endast i Internet Explorer)
  • javaapplets (miniprogram skrivna i programmeringspråket Java)
  • dhtml (dynamisk html, olika webbläsare hanterar dock till viss del dhml olika)

 

Ett vanligt exempel på användning av klientbaserad interaktivitet är i menyer. Ett annat alternativ (som dock bör användas med försiktighet) är att låta ett litet extrafönster poppa upp, som då kan innehålla kompletterande information t ex hjälp för det formulär som besökaren håller på att fylla i.

För ovanstående exempel gäller såsom tidigare påpekats att besökaren måste ges alternativ. Många av besökarna sitter bakom brandväggar och/eller har funktionerna i sina webbläsare för javascript/javapplets avstängda. En del av era besökare har sannolikt också äldre webbläsare som inte kan hantera klientbaserade funktioner av denna typ.

Tänk därför på att testa denna typ av lösning olika versioner av både Internet Explorer och Netscape Navigator. Vill du ha en hundraprocentig lösning finns det ytterligare några webbläsare som du kan behöva testa dina sidor med.

 

INTERAKTIVITET VIA MULTIMEDIA

Multimedia är till vissa delar fortfarande en lyx om man ser på hur många som har möjlighet att på ett enkelt och bekvämt sätt utnyttja detta. Multimedia är kraftfullt men kräver dels att överföringen är snabb. Utbyggnad av bandbredden pågår ständigt, å andra sidan växer antal surfare också. Mottagaren behöver vidare gärna ha ISDN eller någon annan snabbare mottagning för att komsumera era multimedia-baserade sidor. Det går självklart med ett standardmodem också, men sidor/funktioner som laddas långsamt får knappast besökaren att längta tillbaka.

För att skapa ett mulitmediatillägg till era sidor krävs någon typ av program, en serverprogramvara som kan användas för att skapa bilder, animeringar, videor etc. Dessa är såsom för t ex PDF-filer ofta belagda med någon typ av kostnader för utvecklaren, men gratis för användaren.

Om ni vill skapa multimediatillägg, försök välja en variant som många användare redan har eller som i övrigt har stor marknadstäckning. Framtidens webbläsare kommer sannolikt ha inbyggd hantering av olika multimediaformat, men det kommer med stor sannolikhet att ta lång tid innan huvudparten av era besökare har dessa funktioner i sina webbläsare när de besöker er första gången.

 

SKAPA INTERAKTIVITET MED LJUD OCH BILD

Ett företag som har en hög marknadstäckning på program för både ljud (audio) och video är Real Media. För video är annars sannolikt Apples program Quicktime den produkt som flest personer känner till.

I framtiden kommer vi säkert att få se videoupptagningar från bolagsstämmor utlagd hos bl a börsnoterade företag. Ett annan typ av funktion som inte kräver lika mycket kraft, är radioutsändningar. För vissa fall, t ex för besökaren att slippa att behöva läsa långa dokument kan istället en uppläsning av dokumentets innehåll ev vara ett alternativ.

För en fastighetsägare är det troligtvis i första hand hantering av video, foton/bilder samt ritningar som är mest intressant.

För rörliga bilder i form av s k animeringar finns en standard som benämns GIF89a. Med något enskiilt undantag kan samtliga webbläsare hantera GIF-animeringar. För foton brukar formatet JPG användas.

Det finns ett par bra multimedia-program som sannolikt kommer att användas mycket i framtiden. Två sådana produkter är Shockwave och Flash som skapats av företaget Macromedia. Jag har hittills inte sett något annat användningområde för dessa än som små spel som lagts in som förströelse. Det är dock min övertygelse om att deras förmåga till interaktitet kommer att öka i framtiden, t ex som ett alternativ till CAD-illustrationer av lägenhetsinteriörer i byggprojekt på projektstadiet.

Det finns egentligen endast en multimediatyp som bör undvikas på en webbsida - nämligen musik. Även om detta kan vara nog så trevligt i andra sammanhang; det fyller ingen funktion på er sajt.

. 

[Föregående]

Prenumerera på ett gratis nyhetsbrev - så håller du koll på de sajter som är viktigast för dig
 
 
 
 



[Fastighet ! - Indexsidan] [Fastighet ! - Sajtkartan] [Fastighet ! - Föreslå en sajt]

[Fastighet ! - Topp100-listan] [Fastighet ! - Topp10-listan]

[Marknadsför dig!]

 

© Constellator Fastighetsanalys AB 1998 (www.constellator.se)
Ev. frågor eller kommentarer till denna krönika kan lämnas till
Constellator på mail-adress
erik.dahl@constellator.se.