Navigering
Hem
Sajtöversikt
Fastighetssajter


Diskussion
Ämnen
Senaste dagen
Senaste veckan
Trädöversikt

Dokumentation
Komma igång
Formatering
Felsökning
Discus' skapare

Funktioner
Nya inlägg
Sökfunktion
Kontakt
Min Profil
Administration

 

Click here!

 
Värvning av ordförande

Diskussionsforum: Bostadsrätt: Värvning av ordförande

Av Anonymt fredag den 19 april 2002 - 16.34:

Vi är en bostadsrättsförening på 10 hushåll.
Vi har nu inför årsstämman ingen ordförande.
Jag skulle gärna vilja veta var man kan få tag i någon utanför föreningen som ställer upp.
Vad kan detta kosta?

Av E Da onsdag den 01 maj 2002 - 13.00:

Om er förening är knuten till HSB, Riksbyggen eller SBC skulle jag ta kontakt med lämplig lokal avdelning och höra mig för i vad mån de kan hjälpa till. Länkar till dessa finns på sidan med organisationer.

Ett alternativ kan vara någon av följande advokatbyråer och juristfirmor.

Eventuellt finns det också möjlighet att få hjälp av företag som arbetar med kameral förvaltning.

Av Brf. Knäroten torsdag den 26 september 2002 - 22.05:

Vi är en bostadsrättsförening med 23 hushåll, radhusen byggdes 1999-2000 och har haft två liknande vattenskador. Formellt skulle byggherrens försäkringsbolag stå för kostnaderna men då kostnaderna var under den gräns (per skada)som försäkringsbolagen har överenskommet fick föreningens försäkringsbolag stå för kostnaden och föreningen för självrisken.

Vi har inte fått något positivt eller förstående bemötande från Småa, utan en tillbakavisande inställning. Det har förekommit brevutväxling mellan oss där Småa och fabrikanten av vattenutkastarna (som orsakat vattenskadorna) hävdar att det är ett handhavande fel av medlemmarna i de två husen, att de ej följt fabrikantens instruktioner.

Småa har därefter justerat samtliga vattenutkastare i området, vilket gör oss ännu mer konfunderade - varför rätta till något som enligt Småa inte var fel.

Vi har också utlåtande från den rör-firma som var här akut och stoppade läkagen och de menar att vattenutkastarna var felmonterade från början.

Vi anser att vi har rätt men lagen kanske säger något annat, skall vi anlita en jurist för att få hjälp?

Vi vill att Småa tar kostnaden för självrisken samt kompenserar föreningen för den höjning av självrisk för vattenskador föreningen fått på grund av dessa två skador - är det ett rimligt krav?


Lägg till ett meddelande


Detta är en offentlig diskussionssida. Om du ej har ett användarkonto, fyll i fältet "Användarnamn". Fältet "Lösenord" ska lämnas tomt. E-postadressen är ej nödvändig.
Användarnamn:  
Lösenord:
E-post:
Posta som "Anonym"