Navigering
Hem
Sajtöversikt
Fastighetssajter


Diskussion
Ämnen
Senaste dagen
Senaste veckan
Trädöversikt

Dokumentation
Komma igång
Formatering
Felsökning
Discus' skapare

Funktioner
Nya inlägg
Sökfunktion
Kontakt
Min Profil
Administration

 

Click here!

 
Sittande styrelsens befogenheter

Diskussionsforum: Bostadsrätt: Sittande styrelsens befogenheter

Av petwe Unrecorded Date:

Jag bor i en brf och undrar över vilka befogenheter en sittande styrelse har över vilka som blir valda i "nya" styrelsen på en årsstämma.
Saken är den att jag ligger i tvist med styrelsen. I tingsrätten gav de mig rätt i ärendet, men ordföranden hyser agg och har överklagat. Finns det möjlighet för nuvarande ordf. att hindra mig att bli invald i nya styrelsen. Var kan man få hjälp?

Av mcfaldon måndag den 13 maj 2002 - 23.35:

Jag bor i bostadsrätt, där ordföranden, sålde en lägenhet som tillhörde föreninge. Sittande ordförande tog arvode, sålde utan att medlemarna fick information på stämman, samt inte redovisat om det var flera anbud. samma ordförande hurde ut lokal och tog arvode för det, under tiden satt i styrelsen som ordförande.

Av Anonymt torsdag den 15 maj 2003 - 23.29:

Moralisk fråga? Ordförande som tidigare var fölvaltare hos länsförsäkringar, tog betalt utan kvitto för måling av hyreslägenhet. Kan man lita på personen, som ordförande?
Tacksam för svar.
Maud

Av gabri fredag den 09 januari 2004 - 10.57:

Hej!

Enligt uppgift har bostadsrättsinnehavare sedan april större befogenheter vid andrahandsuthyrning. Vår bostadsrättsförening säger sig tillåta uthyrning max 6 mån. Vi behöver hyra ut under längre tid pga studier på annan ort. Vad har vi för rättigheter som innehavare av bostadsrätt?

Av Lasse tisdag den 18 maj 2004 - 16.51:

På föreningsstämma 2003 beslöts att styrelsen skall bestå av 5 ledamöter. Genom nyval/fyllnads-val fastlades vilka personer som skall ingå i styrelsen vilket protokollfördes, dessutom valdes 2 suppleanter. Efter stridigheter inom styrelsen sparkades den person som valts till styrelseordf.
Kvarvarande styrelsemedlemmar insatte därefter en av suppleanterna att vara styrelseledamot, utan att kalla till extrastämma. I 2004-års förvaltningsberättelse anges att suppleanten är styrelseledamot. Årsredovisningen är icke undertecknad av styrelsseledamöterna, ej heller av revisor.
Har styrelsen överträtt sina befogenheter och brutit mot lagtexten i EFL ?


Lägg till ett meddelande


Detta är en offentlig diskussionssida. Om du ej har ett användarkonto, fyll i fältet "Användarnamn". Fältet "Lösenord" ska lämnas tomt. E-postadressen är ej nödvändig.
Användarnamn:  
Lösenord:
E-post:
Posta som "Anonym"